onsdag 12 juli 2017

Riskköp juni

I den lilles portfölj har jag försökt köra på en mix av de bolag jag själv äger och ungefär samma investeringsfilosofi. Då placeringshorisonten är långt bort, just nu 15 år för att vara exakt så jag har kostat på mig att en gång per år köpa lite mer högrisk.


I juni då allt kändes som det var på på ATH så kändes det ok att göra samma sak i mitt eget sparande. Sagt och gjort - kapital frigjordes från ett sälj av Intrum Justitia samt månadsspar och helt plötsligt fick tre "nya" bolag lite mer plats. Egentligen var bara ett helt nytt, de andra hade jag ägt lite aktier i sedan innan. Alla bolag är listade på first North ingen ger utdelning. 


bimobject
Jag har följt detta bolag på håll sedan det listades men det var först en sommar fr två år sedan jag köpte in en liten post till den lilles portfölj. Inköpet var ungefär ett halvt barnbidrag och sedan dess har det ökat som max nästan 900%! Spaningen som fick mig att köpa var att en släkting som är nybakad arkitekt berättade att de nyttjade BIM till allt. Kan de bara få fart på lönsamheten kan detta bli en bra affär. 
Börsvärde 1.4MDSEK
P/e: 18,77

Catena Media

Under hela våren tycker jag mig stött på detta bolag. Det kan vara intervjuer i Börspodden eller hos fundamentalanalysbloggen. Det känns väldigt rätt i tiden och jag har själv under våren utnyttjat oddsbonusar till min fördel. Kanske lite sen på bollen? 
Börsvärde 4.5MDSEK
P/e: 28,67

Mikroskopiskt litet bolag

Jag vill inte skriva ut namnet på detta bolag då omsättningen är vansinnigt låg. Det listades för något år sedan och då passade jag på att köpa en liten stek och nu har jag ökat lite mer eftersom det gått ner sedan listning. Chansningen bygger på digitalisering och det kan gå åt alla håll. 
Börsvärde <50MSEK
P/e: NEG


Nu har jag lagt in lite volatilitet och högrisk i min portfölj. För juli och framåt blir det mer som vanligt. Börsen har gått ner lite så man får passa på att fiska de lugna fiskarna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar