tisdag 29 mars 2016

Att leva på halva lönen

Lönehelgen har precis passerats och bloggarna fylls med inlägg om vad och hur mycket som ska införskaffas. Kul att se och jag saknar verkligen att kunna köpa aktier. Själv får jag ta det lugnt i båten. Sedan jag gick på föräldraledighet i somras så har jag fått ut ungefär hälften av vad jag skulle fått i lön när jag jobbar.

Jag är dock inte bitter. Det är ett val jag gjort och en otrolig erfarenhet som jag hoppas kunna skriva mer om. Att vara borta från arbetslivet när företaget behöver en som mest, att kunna göra nästan vad man vill men endock inte. I samband med deklarationen så såg jag att det kostat mig ungefär 150 000 kr i bruttolön att vara föräldraledig. Jag skulle absolut göra det igen, men då med ett annat upplägg. Mer om detta i senare inlägg.

Eftersom jag tagit ut föräldrapenning i över 180 dagar så kan jag nu ta ut föräldrapenning på lägstanivå. dvs 180 kr om dagen. För att inte skrämma ekonomin helt så har jag nu blandat lägstanivå och sjukpenninggrundande. Denna månad hamnar jag alltså på en tredjedel av min vanliga lön. Inte direkt perfekt timing samma månad som sambon får halverad lön i och med en tidigare bonusutbetalning och att jag har köpt nya linser för 8000 kr. Den månatliga insättningen till gemensamma konton blev 10 000 kr istället för 20 000kr. Det gäller att ha buffert och inte leva helt på marginalen.

Det intressanta med denna erfarenhet är att ekonomin ändå går plus. Klart jag gjort avkall på hobbyverksamhet och jag har inte köpt några nya kläder sedan i somras. Tänkte köra köpstop på kläder tills jag börjar jobba eller tills jag verkligen behöver nya kläder. De plaster jag idag vistas på, Öppnaförskolan och hemmet kräver mest hela kläder ålder är egalt.

Sparande är den kategori som fått störst stryk. Stående överföringar ligger kvar. Men spontanspar är mycket mindre. Jag skickar fortfarande över allt överskjutande kapital till Avanza vid löning men summorna är mycket mindre. Utdelningar går till amortering av superlånet.

Den största lärdomen är att jag utan större ansträngning kan spara minst 50% av lönen när jag väl börjar jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar