onsdag 21 oktober 2015

Fiber till huset

Under sommaren och hösten har fiber installerats i huset. Installationen gick bra utan några komplikationer och vi behövde inte göra något alls egentligen. Städa upp lite i rummet där fibern konverteras till ethernet men det får man förvänta sig. Någon av installatörerna nämnde något om att det var över 25 olika bolag involverade i projektet. Heja projekt ledning och koordination. I vilket fall skönt att äntligen hänga med i utvecklingen igen. När jag pluggade på högskolan för 15 år sedan hade vi tillgång till fiber direkt in i studentboendet men sen har det bara varit olika adsl lösningar som gällt efter det.

Kalaset gick lös på 14 000 kr. Mycket pengar kan man kanske tycka. Men det är inte så att kravet på dataöverföring kommer att minska, så för framtiden och husets värde, sånt man inte kan mäta utan bara spekulera i, är det bra investerade pengar. För min egen del så är frågan om att ha internet i hemmet eller inte, en icke fråga. Mitt jobb kräver att jag har en fungerande internet anslutning.

Men vi får även en lägre månadskostnad. Sånt är alltid trevlig! Tidigare hade vi Telia som leverantör och betalade 439 kr/månad. Nu har vi möjlighet till andra operatörer och valet blev Bahnofs 10/10 lösning för 199 kr/månad. Månadskostnaden minskar alltså med 240 kr. Bara sett till den besparingen så är fiberinstallationen betald efter 59 månader (14000/240=58.33) eller 4,8 år.

Tittar man på alternativet, att ha pengarna på börsen och få en utdelning 240 kr i månaden så skulle jag behöva investera 80 000 kr till 3.6% direktavkastning. Nu får jag samma "utdelning" (besparing) till en kostnad av 14 000 kr. Det är över 20% direktavkastning som dessutom är helt riskfritt. Dock utan utdelningstillväxt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar