torsdag 4 juni 2015

Multiple Streams of Income

För någon dag sedan stödde jag på begreppet "Multiple Streams of Income". Jag har nog sett det innan men inte reagerat på det. Men nu triggade det något i mig. Ibland händer det att jag snöar jag in helt på vissa ord och dammsuger allt vad google svarar med. Efter lite letande började jag förstå vad det innebär. Att det är viktigt att ha inkomst från flera källor ifall någon skulle försvinna. Klassisk diversifiering helt enkelt.

"Multiple Streams of Income" är även en bok av Robert G. Allen. Jag har Inte läst boken själv men de recensioner jag läst så handlar det  mycket om att sälja själva boken? En av inkomst strömmarna är just att skriva böcker.  

Hur som haver så är det viktigt att ha inkomst från flera källor. Jag gjorde en liten uppställning av hur det ser ut för mig i dagsläget.

Delar vi upp i aktiva och passiva källor.

Aktiva
  • Lön från jobbet
Passiv
  • Aktieutdelningar
  • Ränta på sparkontot
  • Uthyrd garageplats
Ska jag följa flocken ska jag även skapa något som kan royalties. Jag är varken musikalisk eller bra på att skriva så det blir lite klurigt att lösa den punkten. Bloggen är ett försök till att bli bättre på att skriva. Jag är dock bra på att skriva kod och drömmen om att skapa en medlems site eller något hjälpmedel som kan ligga och ticka in inkomst finns där.

På den aktiva sidan kan man utöka sin inkomst genom att sälja sådant man inte längre behöver. Om man nu kan kalla det inkomst? Minskning av kapitalförstöring kanske? Det är i vilket fall inte en  regelbunden inkomst källa. Sambon har börjat kränga av lite barnkläder som är för små. Det blir inte  mycket pengar tillbaka men endock finns det en skön känsla av att bli av med saker som man ändå inte behöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar