fredag 1 maj 2015

The Project 60k

Sent en kväll, efter att spenderat för mycket tid på Seeking alphas dividends & income del ska tilläggas, beklagade jag mig för min sambo något i stil med "Varför köpte jag inte massa bolag för 20 år sedan då hade jag haft en bra utdelning idag.". Hennes spontana reaktion var "Varför gör du det inte nu istället?". Sagt och gjort, det satte funderingar i mitt huvud. Den bästa tid att så för framtiden är faktiskt idag.

Min initiala tanke var att under 12 månader köpa aktier för ca 5000 kr i stora bolag som har bra utdelningshistorik och direktavkastning över 2%. Bolagen ska vara så stora att de antagligen finns kvar i någon form om 10 eller 50 år. Jag ville även sprida ut risken så jag plockade bolag från olika branscher. Det blev dock en övervikt i Conusmer Goods.

Första inköpet gjordes i mitten på november sista i början av mars. Som synes gick det lite snabbare än 12 månader. Mitt försvar är att jag kommer gå på pappaledighet snart och därför ha mindre kapital för investeringar. Valet av 5000kr kanske är galet lite när courtaget hos Avanza för usa handel ligger kring hundralappen men det kändes som en överkomlig summa att hantera. Det viktigaste var att komma igång. Timingen kunde varit lite bättre när det gäller växlingskurs dollar/sek. Men nu är fröet sått.


Bolagen i portföljen 

International Business Machines Corp - IBM

Att köpa IBM idag kan nog ses som att gå emot strömmen då det blåser lite om lönsamheten och bolagets fokus verkar lite ofokuserad. Jag såg det som köpläge och tror att de löser sina problem i framtiden.

Unilever - UN / UL

Ett nederländskt margarinföretag och en brittiskt tvåltillverkare gick samman 1930 och bildade Unilever. Aktien är listad både i Nederländerna och Storbritannien under ticker UN och UL. Jag valde den Nederländska vilket för stunden var billigare. Säljer välkända märken såsom Axe, Dove, GB Glace, Lipton & Knorr för att nämna några.  

Johnson & Johnson - JNJ

En jätte inom läkemedel och medicinteknik. Bildades i usa 1886 och har nu verksamhet världen över. I sverige tillverkas bland annat produkten Nicorette via McNeail. Dubbel Dividend Aristocrat. Ett bolag att köpa och glömma av att man äger. 

The Coca Cola Company - KO

Förutom väldkända drycker som Coca Cola, Fanta och Sprite så har bolaget även investerat i Monster (Energi dryck) och Keurig Green Mountain (Amerikansk Nespresso variant). Dividend Aristocrat.  

AT&T - T

Amerikanska motsvarigheten till Telia - Störst på koppartelefon och tvåa på mobiltelefonin. Direktavkastning på ca 5% men inte så mycket utdelningtillväxt. Dividend Aristocrat. 

Stanley, Black & Decker - SWK

Verktyg för industrin samt hemmabruk. Känns rätt bortglömt men levererar. Utdelningstillväxt kring 7-9%. Dividend Aristocrat.

Procter & Gamble - PG

Konkurrent till Unilever men har endå så bred produktportfölj att den får vara med. Dividend aristocrat. 

Diageo - DEO

Får väl ses som kryddan. Ungt bolag som bildades 1997 då Guinness slog ihop verksamheten med Grand Metropolitan. Har välkända varumärken såsom Smirnoff, Baileys & Guinness.


3M - MMM

Industri konglomerat som säljer skyddsutrusting (speedglas, peltor) och tejp (scotch) samt en herrans massa andra produkter. Dividend Aristocrat. 

Kinder Morgan Inc - KMI

Amerikanskt energibolag som äger bland annat gas pipeline över hela usa. Gillar att CEO Richard Kinder tar ut 1 dollar i lön.

McDonalds - MCD

Hamburgerkedja som finns över nästan hela världen. Behöver vi säga mer? Det blåser väl lite om detta bolag med, men jag är döv på det örat och en utdelningsportfölj behöver denna aktie. Dividend Aristocrat. 

BHP Billiton plc - BBL


Den andra kryddan. Ett australiskt–brittiskt gruvbolag med verksamhet över hela världen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar